Räägitakse, et soojal maal olla nii, et kui lähed turule, siis need hinnad, mis lettidel on, ei tähenda midagi ja et ainult rumal inimene ostab “letihinnaga” asju – seal pidigi kauplemine olema osa mängu ilust ja olla isegi solvav, kui kauplema ei asuta. Pakime seda teemat siis natuke Eesti kontekstis lahti, täpsemalt veebilehtede tellimise aspektist.
Sul on ilmselgelt soov saada parima hinna-kvaliteedi suhtega veebileht – selleks võtad ilmselt 2-3, võib-olla isegi 5 hinnapakkumist erinevatelt tegijatelt ja katsud mõista ja aru saada, mis nende pakutud hinnanumbri taga on. Oletame, et oled need pakkumised kätte saanud, parima välja valinud ja mõtled nüüd, kas see summa on lõplik, või saab siin veel miskit paremaks korrigeerida.
Ükski pakkuja ei ütle, et ta paneb hinnapakkumisse “õhku sisse”, samas on ühe kodulehe ehitamine selline protsess, et pakkuja ei oska täiesti täpselt ette ennustada, mitu tundi võtab kokku kliendiga suhtlemine, peennüansside häälestamine jne, veel enam ei tea klient, mis täpselt selle töö tegelik sisu ja maht on, seega on raske mõista lihtsalt seda, kui klient ütleb, et “teeme selle 1700,- näiteks ümmarguse 1500,- peale, võta või jäta”. Kui niimoodi küsid, riskid sellega, et Sind peetakse koonriks. Ole hoopis nutikas:
Kui oled saanud hinnapakkumise ja see ei mahu su eelarvesse, siis vasta kirjale ja anna oma eelarvest märku. Põhjenda rahulikult, miks Sul selline eelarve on (EAS ei anna suuremat toetust, äri pole mõeldud “nii suureks, et suur alginvesteering ära tasuks” vmt) – ning kuula seejuures ära arendaja selgitused. Meie oleme 95% juhtudel leidnud sellistes olukordades vastutulekuvõimaluse – peaaegu iga eelarve eest saab mingi lahenduse pakkuda, kui näiteks 1700st jääb alles 1300, siis ei saa mitmekeelset e-poodi, kuid võib hea suhtlemise ja kliendipoolse panustamise toel saada üsna viisaka ja isikupärase veebilehe (jah, isegi nii suur läbirääkimismaa on kohati). Tuleb aga arvestada, et see ei ole “õhk”, mis pakkumisest välja läks, vaid töötunnid ja vahel ka väike ports motivatsiooni Sinu projekt esimese prioriteedina hoida.
Kokkuvõtvalt – kui eelarve on piiratud, anna sellest võimalikult eos teada (juba enne pakkumise küsimist) ning isegi, kui oled saanud pakkumist, julge läbi rääkida. Riskid küll sellega, et mingist piirist kaob arendajal huvi või võimalus Sinu projekt vastu võtta, kuid samas mingi piirini on kompromiss alati võimalik!