Juba mõned aastad tagasi hakkas kehtima GDPR, lihtsustatult Euroopa Liidu andmekaitsepoliitika. Ilmselgelt ei saanud (ja ei saa siiamaani) paljud lõpuni aru, millega tegu. Meie eesmärk täna pole samuti GDPR olemust lõpuni mõista, pigem küsid ilmselt, kas tõesti peab olema MINU veebilehel ka see “nõustun küpsistega” pop-up, mis netis surfates igalt poolt vastu vaatab?
Mina ise olin algul selle suhtes äraootaval seisukohal. Oli selge, et on mingi üleminekuperiood, kujunevad paika mingid standardid, inimesed harjuvad, ametkonnad hakkavad menetlema, tehakse “näidispoomised”. Räägiti hiigelsuurtest trahvidest, räägitakse siiani ja tehakse neid ka – ka Eestis on asi vaikselt käima läinud ning veidi ka raugenud pärast 2021. aastat. Huvitav artikkel selle kohta andmekaitse inspektsiooni lehel ja teine, uuringul põhinev mõtisklus ühe advokaadibüroo kodulehel.
Asi on võrreldav vist veidike piraatluse tulekuga Eestisse – mingi aeg oli popp tirida endale P2P tarkvara abil (maa-keeli “torrentid”) netist kõike, mida andis – mp3 lugudest filmide ja mängude ja tarkvarani. Otseselt kedagi ei hirmutanud ilmselt vahele jäämise oht, pigem oli ja on 2 põhjust “mitte-piramiseks”: eetiline aspekt ning viirustega nakatatud failid.
Tulles nüüd selle “cookie-bänneri” juurde – kasutajamugavuse aspektist kohutav asi; jah, eriti keegi ei loe seda, veel vähesemad loevad ja mõistavad, veeel vähesemad rakendavad teadlikult.
Aga see ei ole ainult halb – tegelikult on PÄRISELT kasulik kliendi privaatsusest lugu pidada, päriselt tekitada lisandväärtust andmeturbe tagamise näol ja päriselt investeerida sellesse, et klient teaks, et tema andmed on hoitud. Eriti puudutab see kõiki e-poodide ja broneerimissüsteemide omanikke, kuid ka kõiki neid, kes mistahes kontakti- või päringuvormi kaudu klientidelt kirju saavad.
Kas Sina peaksid olema üks neist, kes oma lehele privaatsuspoliitika koos küpsisebänneriga tekitab? Seda otsustad Sina ettevõtte juhina. Kardad Sa siis sanktsioone, soovid olla kliendile meelepärane või tahad lihtsalt teha asju nii, nagu on õige?
Annan nõu – KUI teed, siis tee hästi! Mitte nii, et “kõigil on, visaku keegi mulle ka mingi asi sinna. Lihtsalt häiriv bänner “OK nupuga” ei ole piisav; regulatsiooni kohaselt peab olema kliendil võimalus nõustuda erinevat liiki küpsistega, oma nõusolekut peab saama lihtsalt tagasi võtta. Küpsiste puhul on esmalt tarvis kaardistada, millised neist Sinu veebilehel on, mis rolli nad täidavad; teatud tüüpi küpsised ei tohi automaatselt laadida, vaid ainult kasutaja loal jne. Tuleb pisut teada, mida teed – samuti peab olema kogu selle teadmisega kooskõlas Sinu veebilehe privaatsuspoliitika, mis sisaldab küpsisepoliitika sektsiooni.
Oma loodud veebilehtedel teeme kogu küpsisemajanduse lehe stiilile vastavalt, eestikeelselt ja arusaadavalt ära 3 töötunniga (3*38 eurot), teistel lehtedel 4 töötunniga. Kui soovid abi, võta julgelt ühendust! Loomulikult võid ise pusida! Aga teadlik otsus tee juba täna.