Roosa Vaarikas veebidisain

Miks veebiprojektid pekki lähevad?

See postitus on suunatud Sulle, kes oled just veebiarendaja otsingul. Sinu peas tiksub äriidee ning otsid pakkujat, kellele oma veebilehe tegemine usaldada. Palun ära saa selle postituse näidisstatistikaks, vaid õpi nende vigadest, kes on siiani ilma veebita 🙂

Meile tuleb kuus kuskil 8 hinnapäringut, see teeb aastas üle 100 päringu. Reaalselt töösse läheb neist väike protsent – keskeltläbi 15-20 tervikprojekti teeme aastas, lisaks olemasolevate hooldamised ja edasiarendused. Need numbrid annavad alust veidi asjast arvata ja veidi järeldusi teha – arvestades, et praeguseks ca 9 aastat on toimetatud ja kõrvalt ka konkurente ning partnereid jälgitud – selle põhjal tahaks tuua välja 3 põhjust, miks su mõte ei ole poole aastaga jõudnud ideest teostuseni, st. saanud veebileheks:

1. Eeltöö on puudulik (Sa ei tea, mida Sa tahad)

On loogiline, et tellija ei tea täpselt, mida ja kuidas ta tahab. AGA väga hea on töötada nendega, kes on investeerinud tunde, et läbi mõelda ja unistada, milline tulevane veebileht peaks olema, milliseid eesmärke täitma; ilmselt on silme ees paar näidislehte, mis väga meeldivad – sest otsesemad / suuremad konkurendid on vähemalt üle vaadatud. Ja hea oleks ka see, kui teaks, mida EI taha (nt. ei ole vaja 5-keelset lehte, ei ole vaja e-poe funktsionaalsust, ei taha pelgalt ühelehelist visiitkaart-lehte jne). 

Kui sellistele mõtetele lisaks on olemas läbi mõeldud struktuuripuu (veits erilisemalt kui “meist, teenused, kontakt”) ning lisad veel mõne konkreetse täpsustuse / fuktsioonikirjelduse, siis esiteks saad Sa hinnapakkumised, kus pole liiga palju “õhku”, teiseks äratad huvi mitmes pakkujas – tekib konkurents, projekti kordaminekusse usuvad juba rohkemad kui Sa ise ning viimaks ei lähe asi ajaliselt venima, kuna pall on pigem arendaja väravas kui põrkab pidevalt Sulle tagasi.

2. Su toon on vale

Vanasti öeldi, et kokaga tuleb hästi läbi saada – ei taha ju, et ta su toidu kuidagi ära solgiks vmt. Vaata veebiagentuuriga on ka nii. Kui Sa alustad juttu sellega, et juba eile oli vaja veebi, tuleb teha nii odavalt kui võimalik, kõik teised veebilehed maailmas on üli kehvalt tehtud ja mitte miski neil ei tööta, kõik eelmised arendajad on mingid täielikud jobud olnud.. Oot stopp. Kadus huvi, proovime uuesti. 

Pöördu konkreetselt, aga empaatiliselt – mõtle, mis kasu on veebiarendajal või agentuuril, kes SInuga kampa lööb – missugune väljakutse teda ootab, missuguseid probeeme hakkate koos lahendama, milliseid vilju lõikate (6 kuu pärast Google TOPis selle ja selle märksõnaga; disain ja kasutajakogemust, millist konkurentidel ei ole; unikaalsed tooted Eesti turul; hea ja vajalik teenus väärib ka kena VORMI veebi kujul. Kui siia lisada juurde austav toon arendaja vastu (mitte et “mingi patsiga itipoiss tegi mulle siin mingi asja valmis”, vaid “mul on nii hea meel, et leidsin partneri, kes võimestas mu ettevõtmist ja tahan teda soovitada ka sõbrale”, siis vot sellise sünergia vastu on raske saada 🙂

3. Asi pole Sinus, arendaja või aeg on “vale”

Kui eelmised 2 punkti Sinu kohta ei käi, aga sellegipoolest juhtus nii, et Su päringule ei vastatud või tehti mingi pinnapealne kallis asjassepuutumatu pakkumine, on väga lihtne indikaator – küsi samamoodi pakkumist veel kolmest-neljast kohast. Kui igal pool sama jama kordub, siis on 100% su toon või eeltöö väga vale. Ja kui kellegagi klapib ja õnnestub, siis see on vahva ja nii peabki olema 😉

Kas panid tähele – raha kohta pole ühtki punkti! Jah, mõni agentuur tõesti alustab juttu alles 8000 eur + km, aga see on nende positsioneering (ja mina konkurendina saadan muide mõne oma “suure-mängu” kliendi neile); Meie puhul pole otseselt raha taha ükski projekt jäänud (isegi klient kohe algul ütleb, et kogu eelarve on 500,- ; siis ma lihtsalt valgustan, mida selle raha eest saab või ei saa ning miks oleks kasulik eelarvet tõsta, et hiljem rohkem kasu teenida). 

MIks veebiprojektid pekki lähevad / ebaõnnestuvad?

Postitatud: 26. märts 2023

Autor: mathias

Sulle meeldis see, mis lugesid?

    Soovin, et vaataksite mu lehe üle ja võtaksite võimalusel enda hooldusesse (PAKETT 2)

      Soovin, et vaataksite mu lehe üle ja võtaksite võimalusel enda hooldusesse (PAKETT 1)